De invloed van de etnische klassensamenstelling op emotionele- en gedragsproblemen en de mediërende en modererende rol van het klassenklimaat
Summary
ONDERWERP: Deze studie heeft gekeken naar de invloed van de etnische samenstelling van de klas op emotionele- en gedragsproblemen van leerlingen behorend tot de etnische minderheid en de meerderheid. De verwachting was dat het niveau van emotionele- en gedragsproblemen bij etnische minderheden afneemt naarmate zij met meer etnische minderheden in de klas zitten. Daarnaast is onderzocht in hoeverre het klassenklimaat een mediërende en modererende rol speelt binnen de relatie tussen de etnische klassensamenstelling en emotionele- en gedragsproblemen. METHODE: Voor deze studie zijn de Nederlandse data uit 2009-2010 van de cross-sectionele Health Behavior School-aged Children (HBSC) vragenlijst gebruikt. Hier hebben 5719 leerlingen tussen de 11 en 16 jaar aan meegedaan. RESULTATEN/CONCLUSIE: Wanneer er meer etnische minderheden in de klas zaten, nam de hyperactiviteit voor etnische minderheden af. Voor de meerderheid namen totale gedragsproblemen, emotionele problemen en peer problemen toe wanneer zij meer klasgenoten hadden behorend tot de etnische minderheid. Deze toename was bescheiden en werd grotendeels verklaard doordat de meerderheid het klassenklimaat negatiever ervoer. Vervolgstudies zouden dieper in kunnen gaan op de invloed van de etnische klassensamenstelling op emotionele- en gedragsproblemen voor de meerderheid en de rol van het klassenklimaat binnen de relatie tussen de etnische klassensamenstelling en emotionele- en gedragsproblemen.