View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Borderline & Intrusies in het Verbaal Geheugen

        Thumbnail
        View/Open
        Hamelink, S.pdf (268.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Hamelink, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) is geassocieerd met verstoringen in neuropsychologisch functioneren, in het bijzonder in het domein van geheugen en executieve cognitieve functies. Er is nog veel onzekerheid met betrekking tot BPS en het verbaal geheugen. Huidige studie onderzoekt het verschil tussen mensen met BPS en mensen zonder BPS op gevoeligheid voor interferentie en neiging tot confabuleren. Van 73 participanten zijn met gebruik van de Verbale Leer en Geheugentest het aantal intrusies in kaart gebracht. Dit is verder geanalyseerd door middel van een MANCOVA en correlatie analyse. Er werden geen verschillen en positieve verbanden gevonden. Aanbevolen voor vervolgonderzoek is onder andere de gebruikmaking van emotiegeïnduceerde stimuli, tevens dient de mogelijk medierende rol van vroegkinderlijke traumatisering verder onderzocht te worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18297
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo