In sharing we trust: een onderzoek naar vertrouwensopbouw op peer-to-peer marketplaces
Summary
Het hoofddoel van deze masterscriptie voor Nieuwe media en digitale cultuur is het onderzoeken van de rol van vertrouwen en de factoren die dit vertrouwen beïnvloeden op peer-to-peerplatforms, ruil- en handelsplatforms binnen de nieuwe, participatieve ruileconomie. Het opwekken van vertrouwen tussen twee wildvreemden is moeilijk, zeker als de afspraak online wordt gemaakt, maar offline resultaten en consequenties met zich meebrengt. Toch is dit precies wat er gebeurt op deze platforms: men leent of verhuurt spullen aan mensen die zij online ontmoet hebben, zodat deze spullen niet zelf gekocht hoeven worden. Op basis van een platformanalyse van de platforms Peerby, Thuisafgehaald en Snappcar, ondersteund door expertgesprekken met gebruikers en oprichters, wordt daarom in deze scriptie onderzocht waarom vertrouwen belangrijk is op deze platforms, hoe het ontstaat tussen de gebruikers en hoe het door de technologie, lokaliteit en de aard van het product wordt beïnvloed.