View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gaming with(out) barriers: Toegankelijkheidsrichtlijnen en het spelen van games met of zonder beperking

        Thumbnail
        View/Open
        scriptie Wing.pdf (1.070Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Chin, W.Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de rol van toegankelijkheidsrichtlijnen die zijn opgesteld voor toepassing bij de ontwikkeling van games voor de relatie tussen ability en disability tijdens het spelen van games. Dit wordt gedaan door het discours rondom de veronderstelde dichotomie tussen ability en disability, de rol van technologie en met name games in dit discours en de invloed van de toegankelijkheid van games voor deze relatie te bestuderen, waarna de problemen die mensen met een bep erking bij het spelen van games zijn geïnventariseerd en gerelateerd aan de relatie tussen disability en ability. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een combinatie van empirische observatie van mensen met een beperking tijdens het spelen van games, interviews achteraf en analyses van de richtlijnen en het design van de in het onderzoek gebruikte games. Resultaten van het onderzoek laten zien dat de problemen die mensen met een beperking ondervinden bij het spelen van games aan te pakken zijn middels aanpassingen in het design van games en dat deze aanpassingen geformuleerd kunnen worden in richtlijnen die voor alle games gelden. Hiermee wordt het concept van universeel design gerealiseerd, wat de sociale inclusie bevorderd en daarmee tegelijkertijd de grens tussen ability en disability laat verdwijnen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18248
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo