View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Televisie en Twitter: #backtobroadcasting

        Thumbnail
        View/Open
        Gutz (3483010) - Masterscriptie - Twitter, Back to Broadcasting.pdf (2.771Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Gütz, S.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen dit onderzoek wordt bekeken hoe het gebruik van sociale media, met in het bijzonder de microblogging-dienst Twitter, bij kan dragen aan het functioneren van televisie volgens het traditionele broadcastingmodel. Kenmerkend voor het broadcastingmodel is dat het kijkerspubliek werd aangesproken vanaf een centraal punt, waarbij de controle over de programmering bij de zender lag. Diverse technologische ontwikkelingen en de digitalisering van de televisie-industrie zorgden voor steeds meer mogelijkheden tot timeshifting, waardoor kijkers vandaag de dag diverse middelen in handen hebben om hun eigen mediaconsumptiepatroon te bepalen. Dit nieuwe model voor de inrichting van televisie wordt binnen dit onderzoek uitgelegd als het on-demandmodel. Binnen het wetenschappelijk discours wordt soms gezegd dat televisie in een post-broadcasttijdperk is beland, waarbij er een angst lijkt te heersen met betrekking tot de toekomst van de traditionele televisie volgens het broadcastingmodel. In het tweede deel van dit onderzoek wordt echter bekeken hoe het gebruik van Twitter tegemoet kan komen aan de sociale factoren van het televisiekijken, waardoor het inschakelen op het oorspronkelijke tijdstip van uitzenden weer interessant kan worden voor kijkers. Op deze manier kan de toekomst van het broadcastingmodel wellicht heroverwogen worden als een model dat naast het nieuwe on-demandmodel kan blijven bestaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18169
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo