Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, Huub van den
dc.contributor.authorLouwman, M.
dc.date.accessioned2014-09-04T17:01:09Z
dc.date.available2014-09-04T17:01:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18024
dc.description.abstractIn het beschreven onderzoek is het effect gemeten van de Opzoekmethode Middelbare School op de kwaliteit van teksten, geschreven door 5-vwo’ers. In twee klassen, op twee scholen, schreven 30 leerlingen uit 5 vwo drie teksten: twee versies van dezelfde recensie en één nieuwe recensie. De eerste versie van tekst 1 werd volgens OMS nagekeken en samen met het OMS-materiaal aan de leerling teruggegeven. Iedere leerling werkte met één versie van de methode: de macro- of de microversie. De tweede versies van tekst 1 waren volgens de aan de versie van de OMS verbonden criteria beter dan de eerste versies. De tekstkwaliteit ging ook vooruit: tekst 2 was beter dan de tweede versie van tekst 1, die beter was dan de eerste versie van die tekst. De OMS bleek, tot slot, een bruikbare methode voor het bepalen van de kwaliteit van de micro-eigenschappen in een eerste versie van een tekst. Verder onderzoek is aanbevolen, om de effectiviteit van de methode of een vergelijkbare methode verder te bestuderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent61912
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleIn microstappen naar een kwalitatief betere tekst
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record