Het Draagvlak van Duurzaamheid
Summary
Een groot deel van de wereldbevolking wordt steeds bewuster van het feit dat de aarde met al haar levensbronnen uitgeput wordt en veel wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat de bronnen leeg raken en dat klimaatrampen bijna onvermijdelijk zijn. Grote instellingen als de Verenigde Naties komen met rapporten die waarschuwen voor de manier waarop we nu leven en consumeren, maar de afgelopen jaren zijn er al veel andere initiatieven ontstaan die de maatschappij willen laten verduurzamen. Eén initiatief is dat van de Transition Towns. Deze burger initiatieven willen steden onafhankelijk maken van olie- en voedselimport en strijden voor een zelfvoorzienende stad. In dit onderzoek is gekeken naar hoe deze TT initiatieven draagvlak vinden en welke mechanismen zij gebruiken om leden te werven en mensen bewust te maken dat verandering in consumptiegedrag noodzakelijk is. Met behulp van termen als community building, structure en agency en imagined communities wordt besproken hoe de TT’s individuen bereiken en hoe toegankelijk deze initiatieven zijn voor individuen. Vervolgens wordt er gesteld dat de mechanismen die de TT’s gebruiken wellicht niet voldoende zijn om een groot draagvlak te creëren en daarmee kom ik tot de conclusie dat er wat betreft duurzaamheid een paradox is ontstaan in onze huidige maatschappij.