View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van de woordenschatdidactiek Met Woorden in de Weer op de passieve woordenschat van kinderen van 10-13 jaar met een taalontwikkelingsstoornis

        Thumbnail
        View/Open
        A. van Leerdam - Masterthesis - 10 juli 2014.pdf (1.306Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Leerdam, A.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de woordenschatdidactiek Met Woorden in de Weer op de passieve woordenschat van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in de leeftijd van 10-13 jaar. Tweeëntwintig kinderen met een TOS hebben in een interventieperiode van vier weken 40 inhoudswoorden aangeboden gekregen, waarvan 20 doelwoorden met de didactiek Met Woorden in de Weer en 20 controlewoorden die terloops in de klas zijn aangeboden. Vooraf, achteraf en vijf weken na afloop van de interventie is de leerwinst in woordenschat gemeten aan de hand van een plaatjestest voor passieve woordkennis. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen significant meer doelwoorden dan controlewoorden leerden, met een leerwinst op de nameting van gemiddeld 9.6 doelwoorden en 4.4 controlewoorden en leerwinstpercentages van respectievelijk 81% en 43%. Op de langere termijn worden gemiddeld 8.7 doelwoorden en 3.6 controlewoorden onthouden, met leerwinstpercentages van respectievelijk 73% en 37%. Er worden significant meer zelfstandige naamwoorden dan werkwoorden geleerd, maar op de langere termijn is dit verschil verdwenen. Non-verbaal intelligentieniveau en grootte van passieve woordenschat lijken niet van invloed op de leerwinst. Ook blijken er geen significante verschillen in leerwinst tussen leerlingen met een specifieke en een niet-specifieke TOS. Concluderend, de woordenschatdidactiek Met Woorden in de Weer blijkt zeer effectief voor de heterogene groep van oudere leerlingen met een TOS. Vanwege het kleine aantal participanten van de steekproef (N = 22), kunnen geen globale, generaliseerbare uitspraken worden gedaan. Meer onderzoek is wenselijk, als aanvulling op de beperkte kennis over woordenschatinterventies bij oudere kinderen met een TOS.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17882
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo