View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een valide instrument om het leerklimaat voor studenten verpleegkunde in Nederlandse ziekenhuizen te meten

        Thumbnail
        View/Open
        Samenvatting Nederlands Helga kragten.docx (16.89Kb)
        Trefwoorden en keywords Helga Kragten.docx (15.52Kb)
        artikel definitief 10 augustus 2012.pdf (666.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kragten, H.H.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Titel: Een valide instrument om het leerklimaat voor studenten verpleegkunde in Nederlandse ziekenhuizen te meten. Achtergrond: Het leerklimaat is van belang voor de kwaliteit van het praktijkonderwijs van verpleegkundigen. Meetgegevens om het leerklimaat te evalueren zijn relevant om verbeteracties te kunnen ondernemen. De CLES en D-rect zijn valide leerklimaatinstrumenten, maar niet specifiek voor de Nederlandse situatie van verpleegkunde studenten. Daarom is het belangrijk om een valide en hanteerbaar instrument te ontwikkelen gebaseerd op de meest relevante categorieën en items uit de CLES en D-rect. Vraagstelling: Met het doel om een valide leerklimaatinstrument te ontwikkelen, zijn twee onderzoeksvragen geformuleerd: Welke categorieën en items uit de gevalideerde CLES en D-rect zijn relevant voor het meten van het leerklimaat en hoe wordt de hanteerbaarheid van het nieuwe leerklimaatinstrument ervaren door verpleegkundestudenten? Design: Kwantitatief, psychometrisch onderzoek op inhoudsvaliditeit en hanteerbaarheid. Locatie: Universitair ziekenhuis midden Nederland. Methode: Voor de inhoudsvaliditeit is gebruik gemaakt van de Delphi-methode. Een expertpanel beoordeelde in twee rondes de categorieën en items die het begrip leerklimaat bepalen. Op basis van 75% consensus werd een nieuw instrument ontwikkeld, dat vervolgens op hanteerbaarheid is getoetst door verpleegkunde studenten. Participanten: Voor het bepalen van de inhoudsvaliditeit werd een expertpanel samengesteld van verschillende professionals werkzaam in organisaties waar verpleegkundestudenten werken of onderwijs volgen. De respons van de experts was achtereenvolgens 100% (N=40) en 88% (N= 35). De hanteerbaarheid van het instrument werd geëvalueerd onder verpleegkundestudenten. De respons was 100% (N=139). Resultaten: Een valide leerklimaatinstrument werd ontwikkeld bestaande uit vijf categorieën en vijfendertig items. De verpleegkundestudenten vonden het een hanteerbaar instrument. Conclusie: Een valide en hanteerbaar Nederlandstalig instrument is ontwikkeld waarmee het leerklimaat gemeten kan worden op verpleegafdelingen in een Nederlands universitair ziekenhuis waar HBO- en MBO-studenten tot verpleegkundigen worden opgeleid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17733
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo