View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van positieve feedback op de vooruitgang in tekstkwaliteit

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Inge Cruijsen - communicatiekunde.pdf (1.499Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Cruijsen, I.M.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op het effect van positieve feedback op de vooruitgang in tekstkwaliteit bij leerlingen uit groep acht. Uit de literatuur blijkt dat leerlingen verwachten dat feedback ze waardering zal geven en dat ze door de feedback aandacht krijgen van hun docent. Met deze aandacht en waardering kunnen docenten hun leerlingen motiveren om hun schrijfproduct en schrijfproces te veranderen en te verbeteren, waardoor de tekstkwaliteit van de leerlingen omhoog zal gaan. In dit onderzoek wordt gekeken of het toevoegen van positieve feedback zorgt voor deze extra motivatie en leerlingen die positieve feedback krijgen dus meer vooruit gaan in hun tekstkwaliteit dan leerlingen die geen positieve feedback krijgen. Uit de resultaten blijkt dat er een negatief verband is tussen positieve feedback en de vooruitgang in tekstkwaliteit. Daarnaast blijkt dat positieve feedback zowel in combinatie met negatieve feedback, als op zichzelf geen verband heeft met de vooruitgang in tekstkwaliteit. Dit geldt zowel voor sterke als voor zwakke leerlingen. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de positieve feedback niet voor (voldoende) motivatie zorgt om de leerling aan te sporen om zijn tekst te verbeteren. Ook blijkt dat de toon van de feedback en de woordkeus geen verband houden met de vooruitgang in tekstkwaliteit van de leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17435
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo