An explorative Delphi study to uncover knowledge, attitudes and skills for nurses using eHealth.
Summary
An explorative Delphi study to uncover knowledge, attitudes and skills for nurses using eHealth.
Background: eHealth, the use of information and communication technologies for health is seen as an innovative solution. eHealth training has only been scarcely integrated into nursing education; students lack insight into the practice of eHealth.
Objective: The aim of this study is to uncover what knowledge, attitudes and skills nurses need for the use of eHealth to community-dwelling patients, in order to improve education for bachelor nursing students.
Method: An exploratory 3 round Delphi-study was conducted to obtain group consensus. A purposive sampling procedure was used to recruit experts experienced in eHealth applications for community-dwelling patients. Thirty-two homecare nurses, 12 lecturers in bachelor nursing education, 2 patients and 5 producers of eHealth applications participated.
We used an instrument based on the concept of 'entrustable professional activities' to collect data. To execute entrustable professional activities, adequate knowledge, skills and attitudes are required. In two on-line sets of questions and an expert meeting, 14 professional activities for nurses using eHealth were presented with: 15 knowledge, 9 attitude and 28 skills items per activity. A threshold of 80% was used for consensus.
Results: This study suggests that at least 10 items are needed to entrust a specific eHealth task to a nurse. Communication skills, clinical knowledge, an supportive attitude, an ethical awareness, analytical skills to solve problems, coaching skills and the ability to effectively combine clinical experience with eHealth in decision-making seem essential. Moreover, we achieved consensus for 14 entrustable professional activities.
Conclusion: These findings provide a transparent view of what might be taught regarding eHealth in homecare settings in bachelor nursing curricula.
Recommendations: More research is needed to assess the validity of the entrustable professional activities and the associated knowledge, attitude and skills items.
Een verkennende Delphi-studie naar kennis, attitude en vaardigheden voor verpleegkundigen bij het gebruik van eHealth
Achtergrond: eHealth, het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in de gezondheidzorg wordt gezien als een innovatieve oplossing. Echter, eHealth training is nauwelijks geïntegreerd in het verpleegkundig onderwijs. Studenten hebben gebrek aan inzicht in de mogelijkheden van eHealth in de verpleegkundige praktijk.
Doel: Het doel van deze studie was ontdekken welke kennis, attitude en vaardigheden verpleegkundigen nodig hebben voor het gebruik van eHealth bij thuiswonende patiënten, teneinde het onderwijs voor bachelor verpleegkunde studenten te verbeteren.
Methode: Er is een verkennende Delphi-studie in 3 rondes uitgevoerd. Er is een doelgerichte selectie procedure gebruikt voor het rekruteren van deskundigen in eHealth toepassingen voor thuiswonende patiënten. Tweeëndertig thuiszorgverpleegkundigen, 12 docenten uit het bachelor verpleegkunde onderwijs, 2 patiënten en 5 producenten van eHealth toepassingen hebben deelgenomen.
In deze studie is een instrument gebruikt gebaseerd op het concept beroepstaken, de zogenaamde 'entrustable professional activities', om gegevens te verzamelen. Voor het uitvoeren van beroepstaken zijn kennis, vaardigheden en attitudes nodig. In twee online vragenlijsten en een expert-bijeenkomst, zijn 14 beroepstaken voor eHealth toepassing door verpleegkundigen gepresenteerd met per activiteit: 15 kennis, 9 attitude en 28 vaardigheden items. De consensusdrempel was 80%.
Resultaten: Bevindingen suggereren dat tenminste 10 kennis, attitude en vaardigheidsitems nodig zijn om een specifieke eHealth taak toe te vertrouwen aan een verpleegkundige. Communicatievaardigheden, klinische kennis, een ondersteunende houding, ethisch bewustzijn, analytische vaardigheden voor probleemoplossing, coachingsvaardigheden en het effectief combineren van klinische kennis met eHealth in de besluitvorming, lijken van essentieel belang. Bovendien bereikten we consensus over 14 beroepstaken.
Conclusie: De bevindingen geven een transparant beeld van wat aangeleerd kan worden over eHealth in de thuiszorg in bachelor verpleegkunde opleidingen.
Aanbeveling: Meer onderzoek is nodig naar de validiteit van de beroepstaken en de daarmee samenhangende kennis, attitude en vaardigheden.