DE REPRESENTATIE VAN ALCOHOL De invloed van omgeving op de conceptuele representatie van alcohol
Summary
Inzicht in de conceptuele representatie van alcohol is van belang om te achterhalen waar alcohol mee geassocieerd wordt en door welke cues deze representatie geactiveerd wordt. Verwacht werd dat alcohol meer dan frisdrank in termen van consumptiesimulaties wordt gerepresenteerd. Middels twee exploratieve studies is er getracht inzicht te krijgen in hoe alcohol gerepresenteerd wordt. De eerste studie (N = 114) werd met een computertaak afgenomen in het lab van de Universiteit Utrecht. Alcoholische en niet-alcoholische drankjes werden afgebeeld, waarna participanten zo veel mogelijk eigenschappen opschreven die deze drankjes normaalgesproken hebben. Genoemde eigenschappen werden gecodeerd en ingedeeld in negen categorieën. De tweede studie (N = 57) werd met vragenlijsten afgenomen onder bezoekers van twee cafés/restaurants in het centrum van Doetinchem en was qua opzet hetzelfde als de eerste studie. Resultaten van beide studies laten zien dat zowel alcohol als frisdrank als consumptiesimulaties gerepresenteerd worden, dit is in tegenstelling tot water. Daarnaast blijkt dat alcohol, in vergelijking met frisdrank en water, sterk in termen van een drinksituatie gerepresenteerd wordt. Daarbij is gebleken dat binnen een context waarin normaalgesproken alcohol wordt gedronken (studie 2), alcohol meer in termen van drinksituaties gerepresenteerd wordt (38%), dan binnen een context waar normaalgesproken geen alcohol gedronken wordt (18,4%).