View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begrijpelijkheid van Pictogrammen: De invloed van leeftijd op de begrijpelijkheid van de Windows 8 interface

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie Scriptie #2.pdf (1.368Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Jaarsveld, J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eind 2013 heeft Windows haar gebruikers gedwongen over te stappen van Windows XP naar een meer recente versie van het besturingssysteem, zoals Windows 8. De interface van Windows 8 staat of valt met de begrijpelijkheid van haar pictogrammen. In dit onderzoek is de begrijpelijkheid van de pictogrammen voor 62 jongeren en 37 ouderen uit Nederland en Vlaanderen gemeten via een uitgebreide websurvey. Ook de ontwerpkenmerken betekenisrelatie, concreetheid en bekendheid van de pictogrammen werden beoordeeld door de respondenten. Vervolgens werd gekeken of en hoe voor beide leeftijdsgroepen de verschillende ontwerpkenmerken correleerden met de begrijpelijkheid. Uit de toetsen bleek dat jongeren de pictogrammen beter begrepen dan ouderen en dat jongeren ook de drie ontwerpkenmerken hoger beoordeelden dan ouderen. De kenmerken betekenisrelatie en bekendheid correleerden beiden matig met de begrijpelijkheid voor zowel jongeren als ouderen. Het kenmerk concreetheid correleerde voor beide groepen niet significant, dus ook hier waren geen grote (richtings-) verschillen in de correlaties van de kenmerken met begrip. De resultaten tonen niet aan dat de drie onderzochte kenmerken het verschil in begrip veroorzaken. Dit is mogelijk te verklaren vanuit de gedachte dat ouderen digitale immigranten zijn en jongeren ‘digital natives’. Een andere verklaring kan voortkomen uit de ontwerpfactoren die niet in dit onderzoek gemeten zijn. Dit onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat er bij het ontwerpen van pictogrammen binnen een besturingssysteem als Windows 8, rekening gehouden moet worden met een verschil in begrip tussen jongeren en ouderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17318
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo