Begrijpelijkheid van Pictogrammen: De invloed van leeftijd op de begrijpelijkheid van de Windows 8 interface
Summary
Eind 2013 heeft Windows haar gebruikers gedwongen over te stappen van Windows 
XP naar een meer recente versie van het besturingssysteem, zoals Windows 8. De 
interface van Windows 8 staat of valt met de begrijpelijkheid van haar pictogrammen. 
In dit onderzoek is de begrijpelijkheid van de pictogrammen voor 62 jongeren en 37 
ouderen uit Nederland en Vlaanderen gemeten via een uitgebreide websurvey. Ook de 
ontwerpkenmerken betekenisrelatie, concreetheid en bekendheid van de 
pictogrammen werden beoordeeld door de respondenten. Vervolgens werd gekeken of 
en hoe voor beide leeftijdsgroepen de verschillende ontwerpkenmerken correleerden 
met de begrijpelijkheid. Uit de toetsen bleek dat jongeren de pictogrammen beter 
begrepen dan ouderen en dat jongeren ook de drie ontwerpkenmerken hoger 
beoordeelden dan ouderen. De kenmerken betekenisrelatie en bekendheid 
correleerden beiden matig met de begrijpelijkheid voor zowel jongeren als ouderen. 
Het kenmerk concreetheid correleerde voor beide groepen niet significant, dus ook 
hier waren geen grote (richtings-) verschillen in de correlaties van de kenmerken met 
begrip. De resultaten tonen niet aan dat de drie onderzochte kenmerken het verschil 
in begrip veroorzaken. Dit is mogelijk te verklaren vanuit de gedachte dat ouderen 
digitale immigranten zijn en jongeren ‘digital natives’. Een andere verklaring kan 
voortkomen uit de ontwerpfactoren die niet in dit onderzoek gemeten zijn. Dit 
onderzoek heeft in ieder geval aangetoond dat er bij het ontwerpen van 
pictogrammen binnen een besturingssysteem als Windows 8, rekening gehouden moet 
worden met een verschil in begrip tussen jongeren en ouderen.
