Het Effect van Voorlezen op Gedragsproblemen bij kinderen van 3 tot 8 jaar.
Summary
Achtergrond – Het is algemeen bekend dat voorlezen een positieve invloed heeft op de taalontwikkeling van kinderen. Daarnaast lijkt voorlezen een positieve werking te hebben op de relatie tussen ouder en kind, welke mogelijk een beschermende factor is voor het ontwikkelen van gedragsproblemen. Het hoofddoel van deze studie was het effect onderzoeken van voorlezen op (het verminderen van) gedragsproblemen. Hierbij werd er specifiek gekeken of de ouder-kind relatie een mediërend effect heeft op de relatie tussen het effect van voorlezen op de afname van probleemgedrag bij kinderen. Methode – Aan dit onderzoek deden 112 kinderen (Mleeftijd = 4.87, SD = 1.53 ) en hun ouders mee. De participanten zijn willekeurig toegewezen aan de interventieconditie (N = 64) of aan de controleconditie (N = 48). De ouders in de interventieconditie hebben gedurende vier weken, vier dagen per week 10 minuten extra aan hun kinderen voorgelezen. Resultaten – Uit de resultaten kwam naar voren dat voorlezen geen positief effect heeft op de ouder-kind relatie. Daarnaast bleek uit dit onderzoek dat voorlezen niet leidt tot een afname van gedragsproblemen. Wel komt er naar voren dat de manier van voorlezen, in dit geval de mate van interactief voorlezen, een voorspeller is voor de afname
van gedragsproblemen tussen voor- en nameting. Conclusie – Wanneer ouders gedurende vier weken, vier dagen per week 10 minuten extra voorlezen, lijkt voorlezen geen effect te hebben op de vermindering van probleemgedrag, bij een participantengroep die al gewend is veel voor te lezen. Echter de resultaten lijken aan te tonen dat voorlezen wel effect kan hebben als er interactief wordt voorgelezen.