View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Voorlezen op Gedragsproblemen bij kinderen van 3 tot 8 jaar.

        Thumbnail
        View/Open
        Helm van der, J.pdf (463.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Helm, J.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond – Het is algemeen bekend dat voorlezen een positieve invloed heeft op de taalontwikkeling van kinderen. Daarnaast lijkt voorlezen een positieve werking te hebben op de relatie tussen ouder en kind, welke mogelijk een beschermende factor is voor het ontwikkelen van gedragsproblemen. Het hoofddoel van deze studie was het effect onderzoeken van voorlezen op (het verminderen van) gedragsproblemen. Hierbij werd er specifiek gekeken of de ouder-kind relatie een mediërend effect heeft op de relatie tussen het effect van voorlezen op de afname van probleemgedrag bij kinderen. Methode – Aan dit onderzoek deden 112 kinderen (Mleeftijd = 4.87, SD = 1.53 ) en hun ouders mee. De participanten zijn willekeurig toegewezen aan de interventieconditie (N = 64) of aan de controleconditie (N = 48). De ouders in de interventieconditie hebben gedurende vier weken, vier dagen per week 10 minuten extra aan hun kinderen voorgelezen. Resultaten – Uit de resultaten kwam naar voren dat voorlezen geen positief effect heeft op de ouder-kind relatie. Daarnaast bleek uit dit onderzoek dat voorlezen niet leidt tot een afname van gedragsproblemen. Wel komt er naar voren dat de manier van voorlezen, in dit geval de mate van interactief voorlezen, een voorspeller is voor de afname van gedragsproblemen tussen voor- en nameting. Conclusie – Wanneer ouders gedurende vier weken, vier dagen per week 10 minuten extra voorlezen, lijkt voorlezen geen effect te hebben op de vermindering van probleemgedrag, bij een participantengroep die al gewend is veel voor te lezen. Echter de resultaten lijken aan te tonen dat voorlezen wel effect kan hebben als er interactief wordt voorgelezen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17306
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo