View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Vroeg Seksueel Gedrag en Leiderschap Met Geslacht als Moderator

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Marjoleine Terstappen.pdf (481.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Terstappen, M.J.P.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vroeg seksueel gedrag in de adolescentie wordt geassocieerd met negatieve uitkomsten op zowel seksueel vlak als psychosociaal niveau. Wanneer er wordt gekeken naar positieve gevolgen van dit gedrag voor de adolescent, zou dit inzicht kunnen geven in de motivatie van dit gedrag. Leiderschap als uitkomst van vroeg seksueel gedrag stond centraal in het huidige onderzoek. De studie onderzocht zowel cross-sectioneel als longitudinaal de relatie tussen vroeg seksueel gedrag en leiderschap, waarin geslacht werd getoetst als moderator. In totaal deden er 1158 participanten (M = 13.06) mee aan het onderzoek. Uit de cross-sectionele analyse bleken vroeg seksueel actieve adolescenten significant hoger te scoren op leiderschap. Echter, uit de longitudinale analyse bleek vroeg seksueel gedrag geen significante voorspeller van leiderschap. Geslacht was in geen van de analyses een significante moderator. Deze uitkomsten suggereren dat adolescente groepsleiders seksueel verder gevorderd zijn, maar dat leiderschap geen positieve uitkomst is van vroeg seksueel gedrag over tijd. Geopperd wordt dat vroeg seksueel gedrag wel sociale voordelen oplevert, welke wellicht via andere processen verlopen. De resultaten onderstrepen het belang naar meer onderzoek naar positieve peer-contextuele gevolgen, om interventies beter te laten aansluiten op de belevingswereld van de adolescent.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17299
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo