Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, Dr. H.
dc.contributor.authorBeer, A.G.G. de
dc.date.accessioned2014-07-25T17:01:09Z
dc.date.available2014-07-25T17:01:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17171
dc.description.abstractDeze bachelorscriptie beschrijft de resultaten van een inventariserend onderzoek naar het engagement van de hedendaagse beeldend kunstenaar. De basis van het onderzoek bestond uit tien nummers van Metropolis M uit 2012 en 2013, waar in totaal 300 beeldend kunstenaars werden besproken. Hiervan is onderzocht of deze kunstenaars een maatschappelijk doel nastreven met hun werk. Dat bleek in 44% (N131) het geval te zijn. De kunstenaars waren afkomstig uit 42 landen. De drie belangrijkste thema's waren: kritiek op het kapitalisme in zijn neoliberale vorm, kritiek op de staat en de overheid als een steeds verder in het privéleven van de burger binnendringend apparaat en kritiek op de verschillende uitingen van racisme (neo-kolonialisme, het sluiten van grenzen voor migranten en het discrimineren van burgers). Het engagement van de hedendaagse beeldend kunstenaar sluit het beste aan bij de definitie van Plattel uit 1970: een kritische intentie om het bestaande te doorbeken en te streven naar een betere samenleving.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1670081
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSpiegel van werelden. Het engagement van de hedendaagse beeldend kunstenaar.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHedendaagse beeldende kunst, Engagement.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record