View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Angstig temperament, opvoedgedrag van moeders en sekse als voorspellers van internaliserend gedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Opmeer, E.pdf (418.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Opmeer, E.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Depressie en angststoornissen zijn de meest voorkomende vormen van psychopathologie onder kinderen. Onderzoek naar deze internaliserende problemen van groot belang, vanwege de continuïteit en de verhoogde kans op het ontwikkelen van ernstige aanpassingsproblemen. Volgens het diathese-stress model zijn sommige kinderen door hun temperamentstrekken kwetsbaarder voor negatieve omgevingsfactoren, waaronder opvoedgedrag, wat kan resulteren in internaliserend gedrag. De huidige longitudinale studie onderzoekt angstig temperament als voorspeller van internaliserend gedrag. Daarnaast wordt er gekeken of deze relatie sterker wordt als moeders negatief opvoedgedrag vertonen, overreactiviteit en overbescherming, en of deze relatie zwakker wordt als moeders positief opvoedgedrag vertonen, responsiviteit en positieve interactie. Daarnaast wordt er ook gekeken of de sekse van het kind een moderator is. Er hebben 188 kinderen (49% meisje) van gemiddeld 4,8 jaar oud met 98% Nederlandse etniciteit en hun moeders deelgenomen. Uit de resultaten blijkt dat angstig temperament geen voorspeller is van internaliserend gedrag. Eveneens zijn er geen significante interacties tussen angstig temperament en opvoedgedrag en interacties tussen angstig temperament, opvoedgedrag en sekse als voorspellers van internaliserend gedrag. Om succesvolle preventie en interventieprogramma’s te bieden, is er meer onderzoek nodig waarbij rekening wordt gehouden met de continuïteit van internaliserend gedrag en onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende onderdelen van internaliserend gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17160
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo