View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        To Desire or to Decenter: Het Effect van Mindful Attention op de Subjectieve Ervaring van Gedachten over Eten.

        Thumbnail
        View/Open
        Setten van, R.pdf (422.9Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Setten, R. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mindfulness is een relatief nieuw begrip in de Westerse psychologie en wordt inmiddels gebruikt als therapie voor verschillende psychologische stoornissen en andere klachten. Daarnaast zijn er verbanden aangetoond tussen mindfulness en eten. Eerder onderzoek suggereerde dat mindful attention, oftewel het observeren van de eigen gedachten en deze zien als vergankelijke mentale gebeurtenissen, ervoor kan zorgen dat mensen meer metacognitieve gedachten hebben over eten en minder gedachten die te maken hebben met verlangen naar eten. In dit onderzoek werd geprobeerd dat resultaat te repliceren. Verwacht werd dat participanten in de mindful attention conditie, naar aanleiding van het zien van eten, meer gedachten die duiden op decentering (een bepaalde afstand tot gedachten die voort kan komen uit mindful attention) zouden hebben dan participanten in de controleconditie. Ook werd verwacht dat participanten in de mindful attention conditie minder verlangen-gerelateerde gedachten over eten zouden hebben dan participanten in de controleconditie. Voor beide hypotheses werd verwacht dat het effect sterker zou zijn bij aantrekkelijk eten dan bij neutraal eten. Daarnaast was de verwachting dat deze verschillen vooral op zouden treden bij participanten met een lage bezorgdheid om dieet. Participanten kregen plaatjes te zien van neutraal en aantrekkelijk eten en werden vervolgens gevraagd hun gedachten op te schrijven. Deze gedachten zijn vervolgens gecodeerd met behulp van een codeerschema. Er werden geen effecten gevonden van mindful attention op de hoeveelheid verlangen-gerelateerde gedachten en gedachten die duiden op decentering. Ook werden geen effecten van bezorgdheid om dieet gevonden. Mogelijk hadden participanten meer tijd nodig om te oefenen met mindful attention of waren de instructies niet duidelijk. Geconcludeerd wordt dat mindfulness veel voordelen kan hebben, echter niet in de vorm waarin het in dit onderzoek is aangeboden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17155
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo