‘Mind over Body’: De invloed van mindful attention-training en honger op de approach bias voor verpakt en onverpakt aantrekkelijk voedsel
Summary
In dit onderzoek is de invloed van mindful attention op de approach bias voor onverpakt en verpakt aantrekkelijk voedsel onderzocht. Proefpersonen in de experimentele conditie kregen plaatjes te zien met daarbij een korte mindful attention-instructie. Proefpersonen in de controleconditie kregen plaatjes te zien met de instructie ‘goed en ontspannen kijken’. De approach bias voor onverpakt en verpakt aantrekkelijk voedsel werd gemeten d.m.v. een approach-avoidance taak.
Er blijkt inderdaad een approach bias te zijn voor zowel onverpakt als verpakt aantrekkelijk voedsel. Hierbij is geen verschil waargenomen tussen onverpakt en verpakt voedsel. Mindful attention lijkt de approach bias te beïnvloeden, hoewel de richting van de effecten wisselt. De invloed van mindful attention-training op de approach bias hangt bovendien af van de mate waarin het de proefpersoon is gelukt de training toe te passen. Honger beïnvloedde de approach bias voor verpakt aantrekkelijk voedsel, maar niet die voor onverpakt voedsel. Dit effect werd gemodereerd door mindful attention-training.
In toekomstig onderzoek is het van belang om de volgorde van de AAT-blokken per proefpersoon af te wisselen. Daarnaast is het noodzakelijk om de theorievorming omtrent simulatie van onverpakt en verpakt voedsel te vergroten.