De effecten van hoeveelheid feedback op de vooruitgang in tekstkwaliteit: Een studie naar de effecten van de hoeveelheid feedback op de vooruitgang in tekstkwaliteit bij een schrijfopdracht voor basisschoolleerlingen in groep 8
Summary
Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van feedback als middel om het schrijfonderwijs op de basisschool te verbeteren. Feedback moet uitleg bevatten om effectief te zijn en de prestaties van de leerlingen vooruit te laten gaan, maar hoeveel feedback moet er dan gegeven worden? De onderzoeksvraag die centraal staat in dit artikel is: Wat is het effect van de hoeveelheid gegeven feedback op de vooruitgang in tekstkwaliteit in een schijfopdracht van leerlingen in groep 8? Om dit te onderzoeken is een schrijfopdracht van leerlingen uit groep 8 op de basisschool geanalyseerd. Hierbij werd feedback gegeven, op basis waarvan de leerlingen hun opdracht moesten herschrijven. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen inderdaad vooruitgaan na het krijgen van feedback. Ook wordt duidelijk dat een docent de hoeveelheid feedback aanpast op de score van de leerling. Hoe sterker de leerling, hoe minder feedbackpunten hij ontvangt. Echter komt ook naar voren dat de hoeveelheid gegeven feedback niet correleert met de vooruitgang in tekstkwaliteit. Dit suggereert dat het niet uitmaakt hoeveel feedback een docent geeft en hoe uitgebreid een docent daarin uitlegt. Wel blijkt uit nadere analyse dat de feedback die het meest effectief was vooral expliciete, directieve commentaren bevatte, vaak met uitleg erbij.