“Hou je geconsetreert”
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de relatie tussen de kennis die kinderen hebben over schrijven en de kwaliteit van hun schrijfproducten. In de studie van Pullens (2012) kwam naar voren dat het schrijfonderwijs meer een procesgerichte aanpak zou moeten hebben. Zodra kinderen meer weten over schrijven en het schrijfproces, zal dat zich uiten in betere resultaten. In deze studie is gekeken of de kennis over schrijven ook daadwerkelijk bijdraagt aan een beter eindproduct. Door leerlingen uit groep 6 van verschillende basisscholen een brief te laten schrijven waarin ze uitleggen hoe een hoog cijfer voor taal te behalen is, weten we welke kennis de kinderen bezitten over schrijven. Tegelijkertijd wordt de kwaliteit van hun brief beoordeeld. Uit de resultaten blijkt dat het bezitten van kennis over schrijven bijdraagt aan een hogere kwaliteitsscore. Leerlingen die adviezen geven over hoofdletters, spelling en het eventueel doorlezen van je schrijfproduct halen een hogere score dan leerlingen die dat niet doen. Ten slotte is er gekeken in hoeverre het geslacht van het kind invloed heeft op de kwaliteitsscore. Wat in meerdere onderzoeken al naar voren kwam, is hier bevestigd. Meisjes lopen met gemiddelde score van 93.9 ver voor op de jongens, die een gemiddelde score van 80.49 behalen.