De Perceptie van Dyslexie
Summary
Het doel van het huidige onderzoek was om inzicht te krijgen in de rol van psychosociale problematiek bij adolescenten met de diagnose dyslexie alvorens en nadat de diagnose was gesteld. In dit onderzoek is ten eerste bij 34 adolescenten (eerste klas van het voortgezet onderwijs) die in aanmerking komen voor de diagnose dyslexie onderzocht in hoeverre zij psychosociale problemen ervaren. Deze groep is vergeleken met 77 adolescenten die niet in aanmerking komen voor de diagnose dyslexie. Vervolgens is onderzocht of door de diagnose dyslexie het psychosociaal functioneren van adolescenten verbetert of verslechtert. Hierbij is gekeken naar twee contrasterende perspectieven, namelijk de modified labeling theory en het psychiatric perspective. Voor het meten van psychosociale problematiek is gebruik gemaakt van twee zelfrapportage vragenlijsten: de Competentie Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA) en de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). De resultaten tonen aan dat de adolescenten die in aanmerking komen voor de diagnose dyslexie een significant lager academisch gevoel van eigenwaarde aangeven dan de controlegroep. Daarnaast ervaren de adolescenten die gediagnosticeerd zijn met dyslexie een afname van externaliserende problemen en een toename van de sociale competentie over de tijd. De resultaten ondersteunen gedeeltelijk de modified labeling theory en het psychiatric perspective