View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Klaar voor de start(brief)?! Onderzoek naar de invloed van financiële geletterdheid op pensioenkennis en de vind- en begripsprestaties van de startbrief

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Julien Schoonbrood, 3658600, V2.pdf (847.5Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Schoonbrood, J.M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk wordt het begrip van de startbrief van pensioenverzekeraar Zwitserleven getest. Er wordt onderzocht in hoeverre financiële geletterdheid invloed heeft op pensioenkennis en het vinden en begrijpen van de benodigde pensioeninformatie in de startbrief. Financiële geletterdheid wordt gemeten door kennisvragen en stellingen die de attitude van respondenten over diverse financiële onderwerpen bevragen. Begrip wordt gemeten met een begripstest waarin gekeken wordt naar de vindprestaties en begripsprestaties van respondenten op de startbrief-taak. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat financiële geletterdheid inderdaad een voorspeller is van pensioenkennis. Respondenten die hoog financieel geletterd zijn scoren ook hoog op de pensioenkennistest. Door financiële geletterdheid te verbeteren kan pensioenkennis ook verbeterd worden. Financiële kennis heeft daarnaast een kleine invloed op het vinden van de benodigde informatie in de startbrief. Financiële attitude speelt hierbij geen rol. Geconcludeerd kan worden dat financiële geletterdheid de vindprestaties nauwelijks beïnvloedt. Wat betreft het begrip van de startbrief speelt financiële geletterdheid geen enkele rol. Alleen de vindscore en het opleidingsniveau van respondenten zijn hierbij van belang. Over het algemeen speelt financiële geletterdheid dan ook nauwelijks een rol in de vind- en begripsprestaties van de startbrief. Verder blijkt dat de zelf gerapporteerde kennis en de echte kennis van respondenten niet overeenkomt. Respondenten denken voldoende financiële kennis te hebben, maar scoren laag op de financiëlekennisvragen. Hoewel respondenten minder kennis hebben dan ze denken, is er wel de intentie om deze kennis te verbeteren. Over het algemeen is de informatie in de startbrief van Zwitserleven dus voor iedereen vindbaar en begrijpelijk, ongeacht het niveau van financiële geletterdheid. Wel blijft het verbeteren van pensioenkennis en –inzicht voor pensioenuitvoerders van belang.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17038
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo