View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Digitale Wegwijzers

        Thumbnail
        View/Open
        De Digitale Wegwijzers.pdf (1.664Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Boeter, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sinds begin 2013 neemt het aantal gebruikers van Windows 8 wereldwijd toe. Dit systeem verschilt sterk van eerdere Windows versies. Pictogrammen hebben een sleutelrol in de bediening van en navigatie door Windows 8 en moeten dus voor iedere bevolkingsgroep begrijpelijk zijn. In dit onderzoek wordt de begrijpelijkheid van vijftien pictogrammen uit Windows 8 voor Nederlandse en Belgische respondenten vergeleken. De begrijpelijkheid werd onderzocht door middel van een web survey. Ook moesten respondenten de pictogrammen beoordelen op drie pictogrameigenschappen; concreetheid, bekendheid en semantische afstand. Over het algemeen worden Windows-8-pictogrammen goed begrepen. Er was geen significant verschil tussen Nederlanders en Belgen in de begrijpelijkheid van de pictogrammen. Wel werden de pictogrammen door de Belgen minder concreet gevonden. Alle drie de eigenschappen dragen bij aan de begrijpelijkheid van computerpictogrammen. Semantische afstand heeft de meeste invloed op de begrijpelijkheid. Dit contrastieve onderzoek is bruikbaar voor het onderzoek naar principes voor goed ontworpen computerpictogrammen waarin zowel functie als aantrekkelijk design belangrijk zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17030
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo