View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Pensioen? Daar houd ik me nog niet mee bezig hoor!" Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van pensioenkennis op het vinden en begrijpen van informatie op de online pensioentool Pensioenkijker.nl

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerstuk final.docx (1.316Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Vries, F.E. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Veel mensen houden zich nog niet zo bezig met pensioen, terwijl dit wel belangrijk is. Om de pensioencommunicatie effectiever te maken en mensen bewuster te maken van hun pensioen, wordt onder andere het internet ingezet. Een voorbeeld hiervan is de online pensioentool, waarmee je je persoonlijke financiële situatie kunt bekijken. In dit onderzoek is zo’n tool onderzocht: Pensioenkijker.nl. Hierbij is gekeken of bepaalde variabelen, en dan met name voorkennis, invloed hebben op hoe informatie in de tool gevonden en begrepen wordt. Zo zouden jongeren volgens eerdere theorieën beter met een tool overweg kunnen, maar weten ouderen misschien meer over pensioen. De onderzoeksvraag die hierbij hoort, is: “ In hoeverre heeft voorkennis van pensioen invloed op het vinden en begrijpen van informatie in de online pensioentool Pensioenkijker.nl?” Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, zijn 45 participanten onderzocht op voorkennis en prestatie op Pensioenkijker.nl. Om de voorkennis te testen kregen zij twee vragenlijsten: een meerkeuzevragenlijst en een cloze-test over pensioen. Vervolgens moesten zij met behulp van de online tool een aantal scenariovragen beantwoorden. Uit de resultaten bleek dat oudere mensen de meerkeuzevragen beter maakten en dat hoogopgeleiden de cloze-test beter maakten. Jongeren maakten echter de scenariovragen beter. Bovendien bleken de personen die goed presteerden op de cloze-test, ook significant beter te presteren op de tool. Uiteindelijk kon geconcludeerd worden dat de mate waarin informatie van de tool van Pensioenkijker.nl gevonden en begrepen wordt, significant bepaald wordt door de leeftijd en de cloze-test. Voorkennis bepaalt dus voor een deel hoe informatie in de tool Pensioenkijker.nl gevonden en begrepen wordt. Ten slotte zijn er nog enkele aanbevelingen en suggesties voor vervolgonderzoek gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17028
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo