View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het gedrag van de VOS

        Thumbnail
        View/Open
        Het gedrag van de VOS.docx (103.6Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Ottevanger, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit een onderzoek van de Nederlandse onderwijsinspectie uit 2010 blijkt dat de kwaliteit van het schrijfonderwijs in het basisonderwijs op verschillende gebieden nog tekort schiet. Om de schrijfkwaliteit in de bovenbouw van het basisonderwijs te verbeteren, is er een nieuwe lesmethode ontwikkeld. Deze lesmethode heet Tekster. In het huidige onderzoek is er getest in hoeverre de leerkrachten van groep 6 zich houden aan de richtlijnen van Tekster. Om het leerkrachtgedrag te testen, is er gekeken naar drie specifieke richtlijnen. Deze drie richtlijnen bestaan uit: het uitvoeren van leerkracht-modeling, benoemen van de stappen uit het acroniem VOS en het zorgen voor klassikale interactie. Om een duidelijk beeld te krijgen van de manier waarop de leerkrachten van groep 6 omgaan met de richtlijnen, werden negen leerkrachten geobserveerd op zeven basisscholen door het gehele land. Daarnaast kreeg elke leerkracht een vragenlijst die informatie geeft over de ervaringen met de gegeven les. Uit het huidige onderzoek komt naar voren dat de leerkrachten van groep 6 zich redelijk hebben gehouden aan de richtlijnen van de docentenhandleiding van Tekster. De leerkrachten hielden zich soms niet aan de richtlijnen, omdat ze niet precies wisten wat de richtlijnen inhielden. De leerkrachten wisten bijvoorbeeld niet de volledige betekenis van leerkracht-modeling en voerden daardoor minder vaak leerkracht-modeling uit tijdens de les. Tevens wisten de leerkrachten niet de precieze betekenis van de stappen uit het acroniem VOS. Hierdoor benoemden de leerkrachten soms niet expliciet de stappen uit het acroniem VOS tijdens de les. De leerkrachten hebben wel genoeg aandacht besteed aan klassikale interactie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/17022
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo