Actief aan de slag met 'Tekster'
Summary
Het blijkt dat de schrijfvaardigheid van leerlingen in de laatste klassen van het basisonderwijs van onvoldoende kwaliteit is. Een projectteam van Universiteit Utrecht heeft een lessenserie ontwikkeld om de schrijfvaardigheid van leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs te verbeteren. In dit onderzoek is geobserveerd in hoeverre de leerlingen actief meedoen met de lessenserie, omdat uit onderzoek in gebleken dat het leergedrag van leerlingen verbonden is aan de leerprestaties. Aan de hand van een observatieschema zijn leerlingen die de lessenserie volgen geobserveerd. Daarnaast hebben de leerlingen ook een vragenlijst ingevuld ter beoordeling van de gevolgde les om te kijken of het leergedrag samenhangt met de beoordeling van de les. Het blijkt dat de leerlingen uit groep 6 en 7 in het laatste lesonderdeel minder actief leergedrag vertonen dan in het eerste lesonderdeel. Daarnaast vertonen de leerlingen uit groep 8 meer actief leergedrag in het laatste lesonderdeel dan de leerlingen uit groep 6 en 7. De lessen worden over het algemeen door de leerlingen uit groep 6, 7 en 8 positief beoordeeld. Leerlingen die nog veel niet-actief leergedrag vertonen vinden de les vaak niet leuk en/of vinden de opdrachten moeilijk. Ze gaven hierbij vaak aan niet schrijven te houden of schrijven moeilijk te vinden en dat de docent niet goed uitlegde wat ze moesten doen. Om een goed beeld te krijgen van het leergedrag in relatie tot de prestaties is bestudering van de leerling-prestaties van belang.