MTV, Music Television? Language: Dutch
Summary
In deze studie wordt het televisieprogramma Miley: The Movement van de zender MTV onderzocht. Er is gekeken naar de rol die dit programma heeft voor de muziekindustrie. Na het uitvoeren van de analyses van het programma MILEY: THE MOVEMENT kunnen we concluderen dat de belangen van de muziekindustrie zeker aan bod komen in dit programma. Het gebruik van celebrities en het creëren van een positief imago van deze celebrity en de bijbehorende lifestyle, vergroot de kans dat kijkers, en vooral fans, producten van deze celebrity zullen kopen. Dit kan de muziek van de artiest zijn op CD of bijvoorbeeld digitaal, concertkaartjes of merchandise zoals T-shirts of posters. De verkoop van deze producten zorgt voor inkomsten voor de muziekindustrie. In dit programma is er duidelijk sprake van Miley en andere artiesten als product, zowel zijzelf als hun muziek. Er is sprake van plot placement omdat het product een prominente plek inneemt in het plot en eigenlijk het narratief en de karakters bepaalt. In MILEY: THE MOVEMENT wordt geprobeerd een gevoel van verbondenheid te creëren tussen de kijker en Miley. Deze verbondenheid zorgt ervoor dat de werking van product placement vergroot wordt. Al deze factoren dragen bij aan inkomsten voor de muziekindustrie. De belangen van de muziekindustrie komen in grote mate op de zelfde manier aan bod in dit nieuwe programma als in het oude format van MTV, de muziekvideo’s.