dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Trugg, R. | |
dc.contributor.author | Essenburg, M.M. van den | |
dc.contributor.author | Exalto, R.A. | |
dc.contributor.author | Visser, V.S.B. | |
dc.contributor.author | Wit, R.N. de | |
dc.date.accessioned | 2014-07-21T17:00:21Z | |
dc.date.available | 2014-07-21T17:00:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16963 | |
dc.description.abstract | Doel: In het huidige onderzoek zijn Executieve Functies (EF) gemeten bij Nederlandse kinderen door middel van een nieuwe computergestuurde testbatterij ontwikkeld door Willoughby, Blair, Wirth en Greenberg (2012). Er is onderzocht of er een positieve samenhang was tussen EF en de factoren sociaal functioneren en (vroege) reken- en taalvaardigheden. Daarnaast is gekeken naar het verschil in EF scores tussen groepen die verschilden wat betreft opleidingsniveau van ouders en geslacht van het kind. Ook de constructvaliditeit van de testbatterij is onderzocht. Methode: De participanten aan dit onderzoek waren ‘normaal’ ontwikkelende kleuters in de leeftijd van 4;0 tot 6;7 jaar uit de groepen 1 en 2 van negen verschillende basisscholen in Nederland (N=164). De testbatterij bestond uit drie werkgeheugentaken, drie inhibitietaken, één cognitieve flexibiliteittaak en één test voor reactiesnelheid. Resultaten: Er bleek een zwakke negatieve samenhang tussen ‘sociaal contact leerkracht’ en cognitieve flexibiliteit en één van de werkgeheugentaken. Tussen EF en (vroege) reken- en taalvaardigheden bestonden verschillende significante verbanden, echter de richting van de verbanden bleek afhankelijk van het gebruikte leerlingvolgsysteem. Er is geen significant verschil gevonden in EF scores tussen de groepen opleidingsniveau van ouders. Op één inhibitietaak scoorden meisjes significant beter. De constructvaliditeit van de testbatterij kan worden beoordeeld als matig. Conclusie: De opgestelde hypothesen konden ten dele worden aangenomen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Executieve Functies bij normaal ontwikkelende kleuters | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Executieve Functies, kleuters, inhibitie, werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, sociaal functioneren, (vroege) reken- en taalvaardigheden, opleidingsniveau ouders, geslacht, constructvaliditeit | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |