View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Allesverslindende gevoelens Narrativiteit, subjectiviteit en lichamelijkheid in Johan de Booses Bloedgetuigen

        Thumbnail
        View/Open
        BA scriptie Lucas v.d. Deijl versie 3-12 DEF.doc (269.5Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Deijl, L.A. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek biedt een eerste academische analyse van de roman Bloedgetuigen (2011) van de Vlaamse auteur Johan de Boose. Vertrekpunt is de visie van Theodor W. Adorno en Max Horkheimer op de Verlichting en het liberaal humanistische mensbeeld dat ontstond tijdens de Verlichting. Het eerste deel van de romananalyse richt zich op de overeenkomsten tussen de drie hoofdpersonages in relatie tot dit mensbeeld. Leidraad vormt de ontmanteling van het menselijk subject en de vernietiging van het lichaam door ideologie tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals dit proces verbeeld wordt in de roman. Het tweede deel van de romananalyse richt zich op de historische essays van een vierde personage, dat de twintigste eeuw belichaamt. Aan de hand van het begrippenkader van Jean-François Lyotard en Hayden V. White probeert dit deel inzicht te geven in de manier waarop deze essays de representatie van de historische werkelijkheid problematiseren. Tot slot toont dit onderzoek dat de diagnose die de roman stelt over de afname van een metavertelling als het liberaal humanisme een ideologische implicatie heeft voor de wijze waarop wij met ons recente verleden moeten omgaan. Deze implicatie hangt samen met de in de roman gestelde onmogelijkheid om de geschiedenis te representeren. Bloedgetuigen biedt zo een historische kritiek, maar ook een ideologisch standpunt over de manier waarop men de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in een narratief heeft gevat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16928
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo