View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zelfregulerend en emotie-geactiveerd aan het werk: Een onderzoek naar de rol van regulatiefocus en emoties bij werkprestaties

        Thumbnail
        View/Open
        Veronique Duijsens.pdf (556.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Duijsens, V.I.J.A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie is aan te tonen in hoeverre regulatiefocus gerelateerd is aan de werkprestaties in-rol gedrag, OCB en CWB, en in hoeverre deze relatie gemodereerd wordt door verschillende typen emoties. Bevlogenheid en de kerndimensies van burnout (emotionele uitputting en distantie) zijn exploratief onderzocht. Voor zover bekend is dit het eerste onderzoek dat de modererende rol van emoties in deze relatie onderzocht. De data voor dit onderzoek is verzameld door middel van vragenlijsten onder 147 middelbare schooldocenten. Verwacht werd dat promotiefocus een positieve invloed heeft op in-rol gedrag en OCB en een negatief effect op CWB, en dat HPHA (positieve emoties met een hoog activatieniveau) een versterkende werking heeft op deze relatie. Conform verwachting vertoont promotiefocus een positief verband met in-rol gedrag en OCB. Een relatie met CWB werd echter niet gevonden. Hoewel ondersteuning voor een versterkend effect van HPHA op de relatie tussen promotiefocus en de werkprestaties niet is gevonden, blijken emoties met een laag activatieniveau een modererend effect te tonen op de relatie tussen regulatiefocus en werkprestaties. De resultaten uit dit onderzoek kunnen een bijdrage leveren aan zowel bestaande literatuur over de relatie tussen regulatiefocus en werkprestaties als aan managers en HR-professionals vanwege de relatie tussen werkprestaties en organisatie-effectiviteit. Een beter inzicht in de modererende rol van emoties kan bovendien bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve interventies om positieve werkprestaties te stimuleren en negatieve werkprestaties tegen te gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16858
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo