View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Eindelijk met pensioen(communicatie)! Onderzoek naar taalvaardigheid als voorspeller voor vindbaarheid en begrijpelijkheid in twee versies van een pensioenstartbrief

        Thumbnail
        View/Open
        20140526_WERKSTUK.pdf (681.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Dielis, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Iedere werknemer ontvangt bij indiensttreding een pensioenbrief van de pensioenverzekeraar. Deze pensioenenbrieven zijn niet altijd even begrijpelijk en de informatie is niet altijd goed vindbaar. Juist deze vindbaarheid en begrijpelijkheid van pensioeninformatie staan centraal in deze studie. Taalvaardigheid en tekstversie worden bekeken als mogelijke voorspellers voor de vindbaarheid en de begrijpelijkheid van pensioeninformatie in de pensioenbrief bij indiensttreding. In deze studie wordt de vindbaarheid en de begrijpelijkheid van de pensioeninformatie getoetst door één van de twee digitale pensioenbrieven aan honderd proefpersonen voor te leggen. Vijftig proefpersonen kregen een digitale pdf-brief voorgelegd en vijftig proefpersonen kregen een klikversie via een website voorgelegd. Taalvaardigheid zou een mogelijke voorspeller zijn voor een betere vindbaarheid en begrijpelijkheid van pensioeninformatie. De taalvaardigheid wordt gemeten aan de hand van een woordenschattest en twee cloze-testen. Taalvaardigheid en opleidingsniveau bleken een voorspeller voor vindbaarheid én begrijpelijkheid van de pensioeninformatie in de brief. Een grotere taalvaardigheid en een hoger opleidingsniveau zorgden voor een grotere vindbaarheid en betere begrijpelijkheid. Proefpersonen met een grotere taalvaardigheid behaalden een hogere successcore. De informatie is zowel op de juiste plaats gevonden, als juist begrepen. De taalvaardigheid werd tevens beïnvloed door leeftijd en opleidingsniveau. Hoe hoger de leeftijd en het opleidingsniveau, des te groter de taalvaardigheid. Voor de proefpersonen bleek de tekstversie niet van invloed te zijn op het vinden en het begrijpen van pensioeninformatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16829
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo