De invloed van de Nederlandse op de Engelse woordenschat op verschillende typen basisscholen
Summary
Het leren van de Engelse taal neemt een belangrijke plaats in binnen het Nederlandse basisonderwijs, maar over de methode bestaat nog geen algemeen landelijk beleid voor. Deze kan ingericht worden wanneer duidelijk is welke factoren van invloed zijn op de Engelse woordenschat. In deze deelstudie wordt gekeken naar de Nederlandse woordenschat en in welke mate deze de Engelse woordenschat beïnvloedt bij kinderen op verschillende scholen. Vervolgens wordt gekeken naar de invloed en totaal voorspellende waarde op de Engelse woordenschat van, naast Nederlandse woordenschat, de factoren type school en motivatie uit het overkoepelende onderzoek. Het onderzoek vindt plaats bij een selecte participantengroep van 63 kinderen uit de groepen acht van een reguliere, een Vrije en een EarlyBird school. Verbanden tussen de scores van de Nederlandse en Engelse woordenschat worden onderzocht aan de hand van Pearson’s correlatiecoëfficiënt. Een regressieanalyse wordt gebruikt om de invloed van meerdere factoren op de Engelse woordenschat te onderzoeken. Uit de analyses blijkt dat de Engelse woordenschat bij leerlingen op de Vrije school significant beïnvloed wordt door de Nederlandse woordenschat. Voor de reguliere en EarlyBird school worden geen correlaties gevonden. De multipele regressie toont aan dat enkel het type school EarlyBird van significante invloed is. De invloed van Nederlandse op de Engelse woordenschat is tegen de verwachting is niet in alle gevallen significant, enkel voor de Vrije school. Verder onderzoek waarin beperkingen uit huidige studie ondervangen worden is daarom aanbevolen.