Kritische reflectie op ‘innovatie’ in het Nederlandse WO-onderwijs
Summary
In deze masterthesis wordt de kritische reflectie van Nederlandse WO-studenten op media in hun onderwijs onderzocht. Dit is gedaan, omdat er ontwikkelingen in gang gezet worden op het gebied van de implementatie van media in het onderwijs, terwijl de effectiviteit ervan nog niet altijd bewezen is of ter discussie staat. Zo oppert Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (2014) bijvoorbeeld om Nederland op het gebied van MOOCs internationaal op de kaart te zetten, maar is er vanuit de mediawetenschap kritiek op datgene wat MOOCs het onderwijs kunnen bieden. MOOCs worden met een mediawetenschappelijke blik benaderd en er wordt de vraag gesteld of Nederlandse WO-studenten in staat zijn om kritisch te reflecteren op de media die in hun onderwijs wordt gebruikt. Deze kritische reflectie kan bijdragen aan de waarborging van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs, bijvoorbeeld door het signaleren van mankementen in het onderwijs. Om inzichten te krijgen in de reflectie op media in het Nederlandse WO-onderwijs door studenten zijn in aanvulling op het mediawetenschappelijke literatuuronderzoek een aantal gedeeltelijk gestructureerde interviews met deze studenten gehouden, van zowel media gerelateerde als niet media gerelateerde opleidingen. Het plenaire onderzoeksobject in dit onderzoek is de reflectie van Nederlandse WO-studenten op media in hun onderwijs. De onderzoeksvraag die hierbij centraal staat is als volgt: In welke mate wordt er door Nederlandse WO-studenten kritisch gereflecteerd op digitale media die worden gebruikt in het onderwijs dat zij volgen?