Prikkelende Informatie: Onzekere en stellige communicatie bij voorlichting over HPV-vaccinatie en het effect op intentie tot vaccineren, vertrouwen in deskundigheid en geloofwaardigheid van de communicatie.
Summary
Recent onderzoek naar communicatie over de HPV-vaccinatie wees uit dat moeders van meisjes in de HPV-vaccinatieleeftijd een behoefte hadden aan onzekere informatie, dat wil zeggen informatie die niet alleen voordelen maar ook nadelen van de vaccinatie benoemde. Ook wees recent onderzoek uit dat het benoemen van nadelen in de communicatie een positievere invloed had op intentie, vertrouwen en geloofwaardigheid dan het stellig benoemen van alleen voordelen in de communicatie. De huidige studie toetste middels een experiment het effect van stellige versus onzekere HPV-communicatie op de intentie van 695 moeders tot vaccineren en hun vertrouwen in en waargenomen geloofwaardigheid van de communicatiebron. De invloed van type communicatie (stellig versus onzeker) op zelf-gerapporteerd(e) decisional conflict, attitude, attitudezekerheid, beliefs, geïnformeerde besluitvorming en ambivalentie werd onderzocht. Er werd, tegen de verwachtingen in, gevonden dat stellige informatie leidde tot een hogere intentie en attitude, meer vertrouwen en zekerheid en minder decisional conflict en ambivalentie. Hoewel stellige informatie dus een positievere invloed had op de intentie tot vaccineren, gaven moeders die stellige informatie ontvingen vaker aan behoefte te hebben aan meer informatie over langetermijneffecten en nadelen dan moeders die onzekere informatie ontvingen. Aanbevolen wordt om in communicatie over de HPV-vaccinatie stellige informatie te verschaffen waarin tevens onzekerheden worden getoond. Ook wordt aanbevolen om vervolgonderzoek te doen naar het langetermijneffect van informatie, tevredenheid, attitudestabiliteit en vertrouwen in de interventie en om psychologische inoculatie als stabilisatiemethode van de attitude te gebruiken.