Een onderzoek naar de snelheid waarmee de ‘SAHLDA’ wordt gemaakt door respondenten in het Academisch Medisch Centrum en het verband tussen deze snelheid en de behaalde resultaten.
Summary
Tijdens dit onderzoek is er een nieuw ontworpen leesvaardigheidtoets, de SAHLDA(Short Assessment of Health Literacy for Dutch Adults, zie bijlage 2), afgenomen bij proefpersonen in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Deze toets heeft gemeten in hoeverre mensen woorden met een medisch karakter goed kunnen uitspreken en of zij de juiste associatie erbij weten te plaatsen. Om dit meetinstrument beter te leren begrijpen zijn er zes studenten van de Universiteit Utrecht bezig geweest de verschillende aspecten en metingen van het meetinstrument te analyseren. In dit verslag is gekeken naar het verband tussen de tijd die proefpersonen nodig hebben en hun behaalde resultaten bij het afleggen van de SAHLDA. Uit het onderzoek is gebleken dat de tijd die proefpersonen nodig hebben voor het afleggen van de SAHLDA sterk samenhangt met de resultaten die de proefpersonen behalen. Zowel bij de associatie als bij de uitspraak van de items. Daarnaast is er ook nog gekeken naar de verbanden tussen tijd, proefpersoonvariabelen en behaalde resultaten. Daarvoor zijn de proefpersoonkenmerken opleidingsniveau en thuistaal gebruikt. Voorafgaand aan het onderzoek werd verwacht dat mensen met een hoger opleidingsniveau significant beter en sneller de toets zouden afleggen dan mensen met een lager opleidingsniveau. Dit bleek echter niet het geval. Ook tussen de proefpersonen met Nederlands als thuistaal en de proefpersonen met een andere thuistaal waren geen significante verschillen aantoonbaar. Tot slot zijn er een aantal items uit het meetinstrument toegelicht om te kijken of er op woordniveau ook een significant verband kon worden aangetoond. Dit bleek echter niet het geval te zijn.