Technologische ontwikkeling door de bril van Google. Discoursvorming door Google bij de introductie van Glass.
Summary
Dit onderzoek belicht de wijze waarop Glass door Google wordt geïntroduceerd en het discours dat daarmee wordt neergezet. De focus ligt op de aanwezige camera van dit soort wearables en de wijze waarop dit implicaties heeft voor privacy en macht. Er wordt in kaart gebracht hoe Google vorm geeft aan het discours rondom Glass en welke aspecten daarbij worden benadrukt of juist onderbelicht. In het theoretisch kader wordt aangetoond hoe de toename van zowel surveillance als sousveillance (Mann 2003) gevolgen heeft voor privacy en macht in een maatschappij. Duidelijk wordt dat gebruikers van Glass zich onderwerpen aan corporate surveillance (Campbell & Carlsson 2002) en niet-gebruikers worden ongevraagd onderworpen aan sousveillance. Een kritische discoursanalyse laat vervolgens zien op welke wijze Google in haar communicatie spreekt over Glass en welke rol potentiële implicaties daarbij spelen. Uit de analyse volgt dat Google een duidelijk technologisch deterministisch beeld naar buiten brengt waarbij het concept privacy en het belang hiervan erg eenzijdig wordt voorgesteld. Zowel het beeld dat Google schetst als de visie van Mann op wearables om onze surveillancemaatschappij te doorbreken, behoeven dan ook enige nuance.