View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Differentiatie op profiel in havo en vwo 4 in biologieonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        PGO De Bruijne 4041399 - Smeele 9806563 - Venema 3913422.pdf (276.9Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Bruijne, M.J. de
        Smeele, K.M.A.
        Venema, H.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit ontwerp onderzoek wordt gekeken naar differentiatie op profiel in havo en vwo 4 in biologieonderwijs. Differentiëren in het voortgezet onderwijs is een vereiste. In dit onderzoek wordt een mogelijkheid verkend om differentiatie te combineren met de concept-contextbenadering door te differentiëren op interesse van de leerlingen. Bij deze onderwijsbenadering wordt gekozen voor een handelingspraktijk waarin één of meerdere overkoepelende begrippen gehanteerd worden om kennis te structureren. Er zijn daarom twee praktische opdrachten ontworpen; één gericht op leerlingen met een profielrichting ‘maatschappij’ en één gericht op leerlingen met een profielrichting ‘natuur’. Leerlingen kozen individueel een opdracht, voerden deze uit, evalueerden op de opdracht en maakten een toets over de concepten die in de praktische opdrachten aan de orde kwamen. De motivatie van leerlingen in havo en vwo 4 op de onderzochte scholen is significant te verhogen door het bieden van keuze bij het maken van een (praktische) opdracht. Op basis van dit onderzoek kan geen antwoord geven worden op de vraag hoe begripsontwikkeling te verhogen is. Er wordt docenten geadviseerd om af en toe een opdracht te geven waarbij leerlingen kunnen kiezen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16521
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo