"Ik ben zo geniaal dat ik gewoon mijn eigen leermethode heb uitgevonden"
Publication date
2014Author
Burgsteden, C.M.M. van
Oude, I.C.J. de
Thoonsen, E.N.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Docenten Frans geven aan dat er problemen zijn met het leren van woordjes: SO’s worden slecht gemaakt en de woordenschat is te klein om teksten te begrijpen.
Een gebrek aan Franse woordenschat levert problemen op voor alle deelvaardigheden, want daar is kennis nodig van de woorden die eerder geleerd zijn. Zo is voor tekstbegrip kennis van 75% van de woorden van een tekst in een vreemde taal nodig om een globaal idee te hebben, 90% om de essentie te begrijpen en 95% om de details te begrijpen (Schouten-van Parreren, 1985).
De basis van de oplossing voor deze problemen ligt bij het aanleren van woordjes. Hier hebben we in dit onderzoek naar gekeken. Door middel van een digitale enquête hebben wij 65 leerlingen uit de bovenbouw van het vwo bevraagd over hun vocabulaireverwervingsmethoden.
We hebben de volgende resultaten gevonden: Het blijkt dat de helft van de leerlingen heeft aangegeven dat ze geen methode hebben geleerd van hun docent. Uit de redenen en de voordelen die de leerlingen noemen valt vooral op te maken dat de leerlingen het belangrijk vinden dat een methode efficiënt is. Ook het gebruiksgemak vinden ze belangrijk. Leerlingen vinden het prettig als de methode bij hun leerstijl past.