View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leerlingen vrij of gecontroleerd laten werken aan de oefenstof? Wat is de invloed hiervan op de motivatie van leerlingen?

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Berendse 3467740 - Nooijen 3117642 - Wessels 3495922.pdf (910.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Berendse, E.P.H.
        Nooijen, N.
        Wessels, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Docenten geven in verschillende mate leerlingen de mogelijkheid zelfstandig te werken. Zo kan controle op het individueel maken van opdrachten (hier ‘oefenstof’ genoemd) plaatsvinden in een vrije leeromgeving of in een gecontroleerde leeromgeving. In een vrije leeromgeving vindt er aan het einde van een lesperiode pas controle plaats en worden leerlingen in het traject vrijgelaten, terwijl in een gecontroleerde leeromgeving leerlingen gedurende het traject constant gecontroleerd worden. Docenten kunnen in hun aanpak sterk verschillen van controle die sterk neigt naar een vrije leeromgeving tot aan controle die neigt naar een sterk gecontroleerde leeromgeving. Welke invloed hebben deze leeromgevingen op de motivatie van leerlingen? Met behulp van vragenlijsten onderzoekt dit praktijkgericht onderzoek (PGO) het verschil in motivatie dat leerlingen ervaren tussen vrij en gecontroleerd werken aan de oefenstof. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen in een gecontroleerde leeromgeving significant meer extrinsiek gemotiveerd worden terwijl ze in een vrije leeromgeving meer intrinsiek gemotiveerd worden (al niet significant). Op basis van deze resultaten worden een aantal tips gedaan voor de schoolpraktijk van docenten op onze scholen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16513
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo