View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Games: een bemiddelend ethisch spel

        Thumbnail
        View/Open
        bacheloreindwerkstuk - Games - een bemiddelend ethisch spel v3.61.pdf (472.2Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Wassenaar, A.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Hoofdvraag is: Hoe is een (video)game te begrijpen als een technisch artefact dat bemiddelt in ons moreel handelen? In het eerste deel kijk ik hoe een game als technisch artefact te begrijpen is. Daarbij zal ik in hoofdstuk 1 kijken naar wat een game nu precies is. Daarna zal ik in hoofdstuk 2 stilstaan bij verschillende vormen van techniek en hoe een game in die zin kan worden begrepen. Hoofdstuk 3 sluit het eerste gedeelte af door in de laatste paragraaf de identiteit van een game vast te stellen. Daarvoor maak ik gebruik van een uitgebreid filosofisch model dat mij in staat stelt nauwkeurig technische artefacten te beschrijven: de aspectenleer van de wijsbegeerte der wetsidee. In deel twee ga ik in op het ethische aspect van games. Dan blijkt dat er op meerdere fronten uitbreiding nodig is, zowel voor mijn begrip van technische artefacten als voor de plek van ethiek. Hiervoor ga ik te rade bij de Twentse techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek. Ook maak ik gebruik van het religiewetenschappelijke model van Birgit Meyer. Zij gebruikt de notie van mediation van artefacten met betrekking tot religie. Op eenzelfde manier hoop ik de verbinding te leggen tussen games en ethiek. Tot slot volgt een reflectie en conclusie over de bemiddelende rol van games.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16448
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo