How Many Fans Does it Take to Fund a Film? De realisatie van films via Kickstarter en de consequenties hiervan voor machtsverhoudingen tussen fans, producenten en grote mediapartijen.
Summary
In deze scriptie wordt onderzocht hoe de realisatie van films via het crowdfundingplatform Kickstarter de machtsverhoudingen tussen fans, producenten, en grote mediapartijen beïnvloedt. Het fenomeen crowdfunding groeit in populariteit, en als gevolg daarvan lijken de traditionele gatekeepers hun macht te moeten afstaan aan filmproducenten en hun fans. Door middel van literatuuronderzoek wordt er een korte geschiedenis van de verhoudingen tussen deze drie partijen geschetst. Aan de hand van de actor-netwerktheorie van Bruno Latour wordt vervolgens een beeld geschetst van de positie die Kickstarter in dit netwerk inneemt. Vervolgens worden de huidige verhoudingen tussen fans, producenten en grote mediapartijen geanalyseerd aan de hand van verschillende theorieën rond sociaaleconomische klassen in het medialandschap. Daarnaast vormen Henry Jenkins’ theorieën rond fan- en participatiecultuur een belangrijke basis in dit onderzoek. Door drie succesvolle Kickstarterprojecten van bekende filmproducenten te analyseren wordt vervolgens een beeld geschetst van de huidige ontwikkelingen rond crowdfunding, en wordt onderzocht welke invloed deze ontwikkelingen hebben op de machtsverhoudingen tussen fans, producenten en grote mediapartijen. Ten slotte worden ook de kritieken op deze ontwikkelingen behandeld, en worden er op basis van de bevindingen verschillende toekomstscenario’s geschetst.