Als een vogel door het schrijfproces
Summary
Uit een onderzoek van de onderwijsinspectie uit 2010 blijkt dat basisschoolleerlingen in de bovenbouw onder de maat presteren betreffende schrijfvaardigheid. Aan de hand van een lessenserie, waarbij instructievormen als modeling, het vergelijken van teksten en observerend leren centraal staan, wordt geprobeerd de leerlingen een aanpak aan te leren om goed te leren schrijven. De nadruk ligt op het minder cognitief belasten van de leerlingen door een onderscheid te maken tussen schrijven en leren schrijven. Daarnaast is het van belang dat zowel leerling als leerkracht gewend raakt aan de verschuiving van een productgerichte aanpak naar een procesgerichte aanpak. Dit gebeurt mede via een stappenplan onder het acroniem EKSTER. Door 41 leerlingen en 3 leerkrachten tijdens de les te observeren met speciale observeerinstrumenten, wordt er een duidelijk beeld verkregen hoe zij zich gedragen in de lessen. Een vragenlijst na afloop van elke les en een interview na afloop van de laatste les geeft informatie over de ervaring van de leerlingen en de leerkrachten over de lessenserie. Uit het onderzoek komt naar voren dat zowel de leerlingen als de leerkrachten positief oordelen over de lessen. De leerlingen doen goed mee en de leerkrachten doen meestal wat er van hen wordt verwacht. Belangrijke verbeterpunten zijn werken aan de lengte van de opdrachten, betere instructies voor de leerkrachten formuleren en het eventueel aanpassen van het niveau van de opdrachten.