View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het bevorderen van Zelfregulatie binnen het Technasium door gebruik te maken van Prompts tijdens het schrijven van Reflective Learningjournals.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Maurits 3123553.pdf (1.080Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Maurits, W.A.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is het effect van prompts op schriftelijke reflecties bij leerlingen uit de tweede klas van het havo en vwo onderzocht alsmede het effect van deze prompts op het zelfregulatieniveau. Het onderzoek omvatte 86 deelnemers, 51 havo leerlingen en 36 vwo leerlingen, met een gemiddelde leeftijd van 13,5 jaar. Het onderzoek was een effectstudie waarbij is gebruik gemaakt van een quasi-experimenteel design. Tijdens een pretest en een posttest is het reflectieniveau en het zelfregulatieniveau van de deelnemers in kaart gebracht en met elkaar vergeleken. Tussen de pretest en de posttest heeft de experimentelegroep zes weken lang learning protocols geschreven die vormgegeven waren met prompts en de controlegroep learning protocols die vormgegeven waren zonder prompts. In totaal zijn er van 27 leerlingen de learning protocols inhoudelijk geanalyseerd door middel van het selecteren van fragmenten en deze in te delen op basis van reflectieniveau. Na het analyseren van de verschillen tussen de pretest en de posttest door gebruik te maken de GLM procedure voor repeated measures. Dit leverde geen significante resultaten op voor beide onderzoeksgroepen. Uit de inhoudsanalyse bleek dat de groep die prompts aangeboden kregen uitgebreider schrijven dan de groep zonder prompts en dat meer fragmenten een iets hoger reflectieniveau laten zien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16259
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo