View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van lichamelijke inspanning op emotionele interferentie Een studie naar het Emotionele Stroop Effect (ESE) onder invloed van lichamelijke inspanning

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie T.M.Riebeek 3620638.docx (221.2Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Riebeek, T.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is onderzocht of lichamelijke inspanning effect heeft op emotionele interferentie bij een Emotional Stroop Task. Eerder is onderzocht dat emotioneel geladen woorden de cognitie van proefpersonen beïnvloeden en hun reactievermogen vertragen. Bij lichamelijke inspanning wordt adrenaline afgegeven wat het lichaam in een bepaalde staat van spanning brengt, waardoor verwacht werd dat proefpersonen die voorafgaand aan de Emotional Stroop Task jumping jacks uitvoerden, een groter emotioneel interferentie effect zouden hebben dan proefpersonen die geen lichamelijke inspanningstaak hoefden volbrengen. Het effect zou naar verwachting groter zijn bij negatieve stimuli ten opzichte van positieve stimuli. Geen van de hypothesen zijn in dit onderzoek bewezen. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de sample size, de wellicht niet toereikende mate van adrenaline die is opgewekt, de fysieke fitheid van de participanten, of het feit dat lichamelijke inspanning naast adrenaline ook testosteron opwekt, wat concentratie verhogend werkt, waardoor het effect van adrenaline wellicht wordt opgeheven. Vervolgonderzoek zou de factor conditie, sportgewoonten en herinnering in het onderzoek op kunnen nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16169
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo