View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het lidwoord en het adjectief bij tweede taalleerders

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie Babet Jacobs 2014.pdf (1.138Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Jacobs, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar het verwervingspatroon van het Duitse en Nederlandse lidwoord- en bijvoeglijk naamwoordsysteem. Nadat beide systemen met elkaar vergeleken zijn, wordt er geprobeerd meer inzicht te krijgen in het verwervingspatroon van het Duitse lidwoordsysteem bij tweede taalleerders van het Duits met Nederlands als moedertaal. De hoofdvraag die hierbij centraal staat, luidt als volgt: Hoe ziet het verwervingspatroon van het Duitse lidwoordsysteem en bijvoeglijk naamwoordsysteem eruit bij tweede taalleerders van het Duits, met Nederlands als moedertaal? Hierbij wordt er gekeken naar wat de invloed van het Nederlands op het Duits is (deelvraag 1) en wordt er onderzocht of er een verschil is tussen het verwerven van het lidwoord en het verwerven van het adjectief (deelvraag 2). Hypotheses die op basis van deze deelvragen opgesteld zijn, voorspellen ten eerste dat de deelnemers van het onderzoek minder moeite zullen hebben met Nederlandse het-woorden dan met Nederlandse de-woorden. De tweede hypothese voorspelt dat de deelnemers meer moeite hebben met het verwerven van adjectieven dan met het verwerven van lidwoorden. Uit de resultaten is echter gebleken dat de deelnemers meer moeite hebben met het-woorden dan met de-woorden. Dit is het tegenovergestelde van wat voorspeld werd. De tweede hypothese is wel bevestigd: de deelnemers lijken meer moeite te hebben met adjectieven dan met lidwoorden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16159
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo