View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Inconsistenties binnen het jeugdnetwerk van voortijdig schoolverlaters en hoogbegaafde leerlingen in de gemeente Breda

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Rozendal, KM-3505995 en Verdel, M-3670589.pdf (539.6Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Rozendal, K.M.
        Verdel, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In Nederland worden vanaf 1 januari 2015 alle verantwoordelijkheden rondom de jeugdzorg overgedragen naar de gemeenten. Doel: In dit onderzoek wordt onderzocht of zich problemen en inconsistenties tussen en binnen instanties van het jeugdnetwerk omtrent voortijdig schoolverlaters en hoogbegaafde basisschoolleerlingen in de gemeente Breda voordoen. Methode: Er is een kwalitatieve aanpak gebruikt, waarbij semigestructureerde interviews met zowel professionals als de doelgroepen zijn gehouden. In totaal zijn 5 schoolverlaters, 10 (ouders van) hoogbegaafde basisschoolleerlingen en 2 professionals per thema geïnterviewd. Resultaten: De persoonlijke begeleiding op het mbo werd als onder de maat ervaren. Bovendien bleek het bereik van leerplicht onvoldoende te zijn en de doelen van instanties die werken met schoolverlaters spraken elkaar tegen. Hoogbegaafde basisschoolleerlingen en hun ouders gaven aan dat de overdracht tussen leerkrachten in het reguliere onderwijs onvoldoende was, eveneens als de kennis en vaardigheden met betrekking tot hoogbegaafdheid. De ouders wilden meer betrokkenheid bij de ontwikkeling van hun kind op school en meer informatie over de opvoeding van een hoogbegaafd kind. Tot slot is gebleken dat de communicatie tussen de verschillende onderwijsvormen gebrekkig was. Conclusie: Bij beide onderzochte doelgroepen komen inconsistenties voor tussen en binnen instanties, voornamelijk op het gebied van communicatie. De kwaliteit van de jeugdnetwerken kan dus nog verbeterd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16110
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo