View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Attitude, motivatie en rekenprestaties leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Otten, E-3627314 en Schipper, I-3685128 en Somers, C-3619508.pdf (240.0Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Schipper, I.
        Otten, E.P.C.
        Somers, C.J.C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De dalende rekenprestaties van leerlingen in het Nederlandse onderwijs geven aanleiding om factoren te identificeren die de rekenprestaties beïnvloeden. Deze factoren kunnen handvatten bieden om de rekenprestaties van leerlingen in Nederland te verbeteren. In dit onderzoek wordt nagegaan of de motivatie van leerlingen medieert tussen de attitude van leerkrachten ten opzichte van het rekenonderwijs en de rekenprestaties van leerlingen. Methode: De steekproef bestaat uit 909 leerlingen (groep 6,7 en 8) van 32 verschillende basisscholen in Nederland. De motivatie van leerlingen wordt gemeten met de Globale motivatietest (GLOBmv), de rekenprestaties middels de Tempo Toets Rekenen (TTR) en de attitude van leerkrachten met de leerkrachtvragenlijst. Resultaten: Uit de resultaten blijkt sprake van een positief verband tussen motivatie en rekenprestaties en tussen de leerkrachtattitude en de rekenprestaties. Echter wordt geen verband tussen leerkrachtattitude en motivatie van leerlingen gevonden. Onvoldoende evidentie blijkt aanwezig voor de mediator motivatie binnen het verband tussen leerkrachtattitude en rekenprestaties. Conclusie: De motivatie van leerlingen blijkt geen mediator te zijn tussen de attitude van de leerkracht ten opzichte van het rekenonderwijs en de rekenprestaties van leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16091
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo