Attitude, motivatie en rekenprestaties leerlingen
Publication date
2014Author
Schipper, I.
Otten, E.P.C.
Somers, C.J.C.M.
Metadata
Show full item recordSummary
De dalende rekenprestaties van leerlingen in het Nederlandse onderwijs geven aanleiding om factoren te identificeren die de rekenprestaties beïnvloeden. Deze factoren kunnen handvatten bieden om de rekenprestaties van leerlingen in Nederland te verbeteren. In dit onderzoek wordt nagegaan of de motivatie van leerlingen medieert tussen de attitude van leerkrachten ten opzichte van het rekenonderwijs en de rekenprestaties van leerlingen. Methode: De steekproef bestaat uit 909 leerlingen (groep 6,7 en 8) van 32 verschillende basisscholen in Nederland. De motivatie van leerlingen wordt gemeten met de Globale motivatietest (GLOBmv), de rekenprestaties middels de Tempo Toets Rekenen (TTR) en de attitude van leerkrachten met de leerkrachtvragenlijst. Resultaten: Uit de resultaten blijkt sprake van een positief verband tussen motivatie en rekenprestaties en tussen de leerkrachtattitude en de rekenprestaties. Echter wordt geen verband tussen leerkrachtattitude en motivatie van leerlingen gevonden. Onvoldoende evidentie blijkt aanwezig voor de mediator motivatie binnen het verband tussen leerkrachtattitude en rekenprestaties. Conclusie: De motivatie van leerlingen blijkt geen mediator te zijn tussen de attitude van de leerkracht ten opzichte van het rekenonderwijs en de rekenprestaties van leerlingen.