'Is er een overeenkomst in de manier waarop de UGT-R en de Cito Rekenen voorbereidende rekenvaardigheid meten bij kleuters in groep 2?'
Publication date
2014Author
Kisteman, C.D.
Deutekom, L. van
Zevering, J.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Verschillende testen zijn ontwikkeld om het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters te meten, zoals de ‘Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised’ (UGT-R) en de ‘Cito Rekenen’. Onderzoek toont aan dat vroege signalering van problemen in voorbereidende rekenvaardigheid zeer belangrijk is om rekenkundige problemen te voorkomen. Doel: Het is onduidelijk of de UGT-R en de Cito Rekenen voorbereidende rekenvaardigheid op dezelfde manier meten. Dit zal dan ook worden onderzocht in deze thesis. Ook zal er aandacht worden besteed aan de relatie tussen leeftijd, sekse en etniciteit met betrekking tot voorbereidende rekenvaardigheid. Resultaten: De resultaten laten zien dat er een positieve correlatie is tussen de scores voor voorbereidende rekenvaardigheden op de UGT-R en de Cito Rekenen. De resultaten tonen ook dat oudere kinderen een hogere vaardigheidsscore hebben op voorbereidende rekenvaardigheid dan jongere kinderen. Verder zijn er geen significante verschillen gevonden tussen jongens en meisjes in voorbereidende rekenvaardigheid. Tenslotte worden er tegenstrijdige resultaten gevonden met betrekking tot de voorbereidende rekenvaardigheid tussen autochtone kinderen en allochtone kinderen. Conclusie: Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er een relatie bestaat tussen de UGT-R en de Cito Rekenen. Daarnaast kunnen er een aantal conclusies worden getrokken. Allereerst lijkt leeftijd gerelateerd aan het niveau van rekenvaardigheid. Ten tweede zijn er geen sekseverschillen in de voorbereidende rekenvaardigheid. Ten derde, is het niet mogelijk om een eenduidige conclusie te trekken voor de relatie van voorbereidende rekenvaardigheid en etniciteit. Tenslotte kunnen de resultaten van dit onderzoek niet worden gegeneraliseerd naar de populatie, daarvoor heeft het onderzoek teveel beperkingen.