De docent-leerling relatie, schoolbetrokkenheid en risicofactoren voor voortijdig schoolverlaten van VMBO leerlingen
Summary
Met name in het VMBO verlaat ieder jaar een groot aantal leerlingen voortijdig de school. De mate waarin leerlingen betrokken zijn bij school lijkt volgens eerdere studies een belangrijke voorspeller voor het wel of niet slagen op school. In dit onderzoek is geprobeerd beter zicht te krijgen op de relaties tussen de interpersoonlijke docent-leerling relatie, de schoolbetrokkenheid en risicofactoren voor voortijdig schoolverlaten van 202 VMBO leerlingen. Eerdere studies hebben aangetoond dat de interpersoonlijke docent-leerling relatie en risicofactoren invloed hebben op de schoolbetrokkenheid (emotionele en gedragsbetrokkenheid) van leerlingen. Dit onderzoek onder VMBO leerlingen geeft een minder grote invloed van de interpersoonlijke docent-leerling relatie weer dan verwacht. Daarnaast lieten alleen de risicofactoren verzuim en schoolprestaties een kleine samenhang met de schoolbetrokkenheid en interpersoonlijke docent-leerling relatie zien. De bevindingen uit dit onderzoek wijzen er op dat vervolgonderzoek nodig is om beter zicht te krijgen op de relaties tussen de docent-leerling relatie, schoolbetrokkenheid en risicofactoren van VMBO leerlingen. Vervolgonderzoek waarin gebruik wordt gemaakt van een verbeterd instrument voor het meten van schoolbetrokkenheid van VMBO leerlingen.